ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ 2012-ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΒΙΟΛΟΓΙΑΣ ΓΕΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ

ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ 2012

ΜΑΘΗΜΑ: ΒΙΟΛΟΓΙΑ ΓΕΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ

 ΘΕΜΑΤΑ ΒΙΟΛΟΓΙΑΣ ΓΕΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ

ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ

ΘΕΜΑ Α

Α1 → β,  Α2→δ,  Α3→δ,  Α4→β , Α5→α

ΘΕΜΑ Β

Β1: Την πολιομυελίτιδα προκαλεί ο ιός της πολιομυελίτιδας, ο οποίος προσβάλλει τα νευρικά κύτταρα του νωτιαίου μυελού.

Ο εμβολιασμός έναντι του ιού της πολιομυελίτιδας (ενεργητική τεχνητή ανοσοποίηση) οδηγεί στην ενεργοποίηση του ανοσοβιολογικού μηχανισμού και στην παραγωγή κυττάρων μνήμης και αντισωμάτων. Ο οργανισμός του ανθρώπου που έχει εμβολιαστεί και έρχεται σε επαφή με τον ιό της πολιομυελίτιδας δεν αναπτύσσει συμπτώματα της ασθένειας αφού η παρουσία υψηλών ποσοτήτων αντισωμάτων αδρανοποιούν τον ιό. Επιπλέον, ενεργοποιούνται τα Τ- και Β-λεμφοκύτταρα μνήμης για την δημιουργία πλασματοκυττάρων, που παράγουν εκ΄ νέου αντισώματα έναντι του ιού (χυμική ανοσία) και κυτταροτοξικών Τ-λεμφοκυττάρων που καταστρέφουν κύτταρα μολυσμένα με τον ιό (κυτταρική ανοσία).

Β2: α) Η παραγωγή διοξειδίου αυξάνεται με τη συστηματική χρήση ορυκτών καυσίμων (γαιανθράκων, πετρελαίου, φυσικού αερίου). Οι αυξανόμενες ενεργειακές ανάγκες της βιομηχανίας και των μεταφορών επέβαλαν την εντατική εξόρυξη του άνθρακα, η καύση του οποίου οδήγησε στην απελευθέρωση τεραστίων ποσοτήτων διοξειδίου του άνθρακα στην ατμόσφαιρα. β) Η καταστροφή των δασών λόγω της υλοτόμησης, είτε λόγω εκχέρσωσης, είτε των ανεξέλεγκτων πυρκαγιών οδηγεί στον περιορισμό των φωτοσυνθετικών οργανισμών και στη βαθμιαία αύξηση των ποσοτήτων διοξειδίου του άνθρακα στην ατμόσφαιρα.

Β3: Δομή του ιού (σελ. 47 σχολικού βιβλίου).

Β4: Σχολικό βιβλίο σελ. 48: «Προφυλάξεις: Αυτές είναι: ………σεξουαλική επαφή»

ΘΕΜΑ Γ

Η ΟΛΟΚΛΗΡΩΜΕΝΗ ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΣΤΑ ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ Γ1 ΚΑΙ Γ2 ΠΡΟΫΠΟΘΕΤΕΙ ΤΗΝ ΓΝΩΣΗ ΤΟΥ ΚΕΦΑΛΑΙΟΥ 3.2.1 (ΣΕΛ. 132-133).  ΟΙ ΕΝΝΟΙΕΣ ΤΗΣ ΓΕΩΓΡΑΦΙΚΗΣ ΚΑΙ ΓΕΝΕΤΙΚΗΣ ΑΠΟΜΟΝΩΣΗΣ ΠΟΥ ΟΔΗΓΟΥΝ ΣΤΗΝ ΕΙΔΟΓΕΝΕΣΗ ΚΑΙ Η ΔΡΑΣΗ ΤΩΝ ΜΕΤΑΛΛΑΞΕΩΝ ΔΕΝ ΔΙΔΑΧΤΗΚΕ ΣΤΟΥΣ ΜΑΘΗΤΕΣ!!!!!!!

ΕΠΙΣΗΣ ΕΙΝΑΙ ΑΠΑΡΑΔΕΚΤΗ ΣΤΗΝ ΕΚΦΩΝΗΣΗ Η ΧΡΗΣΗ ΤΗΣ ΦΡΑΣΗΣ «..ανάπτυξη διαφορετικών χαρακτηριστικών….». ΟΙ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΙ ΔΕΝ ΑΝΑΠΤΥΣΣΟΥΝ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ, ΠΡΟΚΕΙΤΑΙ ΓΙΑ ΛΑΜΑΡΚΙΚΗ ΘΕΩΡΗΣΗ ΚΑΙ ΟΧΙ ΔΑΡΒΙΝΙΚΗ.

Γ1: Ο αρχικός πληθυσμός των πεστρόφων παρουσιάζει ποικιλία  χαρακτηριστικών. Η μεγάλη ποικιλομορφία χαρακτηριστικών βοηθά τους οργανισμούς να προσαρμόζονται καλύτερα στο περιβάλλον τους, να επιβιώνουν και να αφήνουν μεγαλύτερο αριθμό απογόνων.  Η δράση της φυσικής επιλογής είναι τοπικά και χρονικά προσδιορισμένη. Έτσι, είναι δυνατόν ένα χαρακτηριστικό που αποδεικνύεται προσαρμοστικό σε μια περιοχή μια καθορισμένη χρονική στιγμή να είναι άχρηστο ή δυσμενές σε μια άλλη περιοχή ή σε μια άλλη χρονική στιγμή. Συνεπώς, όταν αλλάζουν οι συνθήκες και χωρίζονται οι πληθυσμοί, αντιμετωπίζουν διαφορετικές περιβαλλοντικές πιέσεις με αποτέλεσμα τα ευνοηθούν από τη φυσική επιλογή διαφορετικά ευνοϊκά χαρακτηριστικά για κάθε ομάδα που βοηθούν τους οργανισμούς να επιβιώσουν και να αναπαραχθούν στο νέο περιβάλλον τους.

Γ2: Τα ευνοϊκά για την επιβίωση χαρακτηριστικά μεταβιβάζονται στην επόμενη γενιά με μεγαλύτερη συχνότητα από τα λιγότερο ευνοϊκά. Έτσι, με την πάροδο του χρόνου, η συσσώρευση ευνοϊκών χαρακτηριστικών σε έναν πληθυσμό μπορεί να οδηγήσει στην εμφάνιση ενός νέου είδους.

Γ3:  Σχολικό βιβλίο σελ 72-73.  Ποικιλότητα ….

ΘΕΜΑ Δ

Δ1: Η καμπύλη Α περιγράφει την ποσότητα του οξυγόνου και η καμπύλη Β τους αποικοδομητές.

Τα αστικά λύματα περιέχουν μεγάλες ποσότητες οργανικής ύλης και φωσφορικών και νιτρικών ιόντων. Η νεκρή οργανική ύλη (παραπροϊόντα του μεταβολισμού, περιττώματα και σωματικές εκκρίσεις) αποτελεί υπόστρωμα των αποικοδομητών, ενώ τα φωσφορικά και νιτρικά ιόντα (από τα απορρυπαντικά και τα προϊόντα καθαρισμού) αποτελούν θρεπτικά συστατικά για τους αυτότροφους οργανισμούς. Στο σημείο απόρριψης των λυμάτων θα παρατηρηθούν φαινόμενα ευτροφισμού και έντονης αποικοδόμησης. Συνεπώς, η ποσότητα των αποικοδομητών θα είναι μεγάλη κοντά στο σημείο απόρριψης και θα μειώνεται σταδιακά όσο απομακρυνόμαστε από αυτό. Αντίθετα, εξαιτίας της έντονης αποικοδόμησης καταναλώνεται το οξυγόνο και η ποσότητά του μειώνεται δραματικά κοντά στο σημείο απόρριψης και αποκαθίσταται σταδιακά όσο απομακρυνόμαστε από αυτό.

Η ΚΛΙΜΑΚΑ ΤΟΥ ΔΙΑΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΕΙΝΑΙ ΛΑΘΟΣ. ΠΑΡΑΤΗΡΟΥΜΕ ΟΤΙ ΠΟΛΥ ΚΟΝΤΑ ΣΤΟ ΣΗΜΕΙΟ ΑΠΟΡΡΙΨΗΣ ΣΕ ΣΧΕΣΗ ΜΕ ΤΗ ΣΥΝΟΛΙΚΗ ΑΠΟΣΤΑΣΗ ΑΠΟΚΑΘΙΣΤΑΤΑΙ ΑΜΕΣΑ ΚΑΙ ΟΧΙ ΣΤΑΔΙΑΚΑ Η ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΣΗ ΤΟΥ ΟΞΥΓΟΝΟΥ. ΑΥΤΟ ΔΕΝ ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΠΟΤΕ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΜΕΤΡΗΣΗ ΤΩΝ ΠΑΡΑΜΕΤΡΩΝ ΣΕ ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΦΑΙΝΟΜΕΝΑ. ΕΠΙΣΗΣ, Η ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΣΗ ΤΟΥ ΟΞΥΓΟΝΟΥ ΑΠΟΚΑΘΙΣΤΑΤΑΙ ΟΤΑΝ ΒΡΙΣΚΟΜΑΣΤΕ ΣΤΑ 2/3 ΤΗΣ ΠΟΣΟΤΗΤΑΣ ΤΩΝ ΑΠΟΙΚΟΔΟΜΗΤΩΝ ΠΟΥ ΕΠΙΣΗΣ ΑΠΟΤΕΛΕΙ ΛΑΘΟΣ ΤΟΥ ΔΙΑΓΡΑΜΜΑΤΟΣ.

Δ2: Η καμπύλη Α απεικονίζει τη μεταβολή της συγκέντρωσης  των οξειδίων του αζώτου και η καμπύλη Β τη συγκέντρωση του όζοντος.

Τα οξείδια του αζώτου περιλαμβάνονται στους πρωτογενείς ρύπους και είναι αποτέλεσμα των ανθρώπινων δραστηριοτήτων (βιομηχανική λειτουργία, μηχανές εσωτερικής καύσης, κλπ). Η δραστηριότητα αυτή αρχίζει τις πρωινές ώρες 06:00 πμ και κορυφώνεται στις 08:00 πμ. Κατ΄αντιστοιχία η συγκέντρωση των οξειδίων του αζώτου αυξάνεται τις ώρες αυτές και σταδιακά όσο μειώνεται η ανθρώπινη δραστηριότητα μειώνεται αντίστοιχα και η συγκέντρωση των οξειδίων του αζώτου.

Το όζον αποτελεί δευτερογενή ρύπο και δημιουργείται από το οξυγόνο της ατμόσφαιρας με  την επίδραση της ηλιακής ακτινοβολίας. Το χρονικό διάστημα με τη μέγιστη ηλιοφάνεια είναι τις μεσημεριανές ώρες 12:00- 16:00. Έτσι, δικαιολογείται η αύξηση της συγκέντρωσης του όζοντος τις ώρες αυτές.

Δ3: Σχολικό βιβλίο σελ. 105: «Τα οξείδια του αζώτου ……πρόκληση εμφυσήματος».

Κεραμάρης Κων/νος

Δρ. Βιολόγος

About these ads

Υποβολή απάντησης

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

WordPress.com Logo

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Log Out / Αλλαγή )

Twitter picture

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Log Out / Αλλαγή )

Facebook photo

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Log Out / Αλλαγή )

Google+ photo

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Log Out / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

%d bloggers like this: